Petter är helt enkelt grym på att förklara matte för mig

ekvation 1: y = k*x

dela båda sidorna med k
... Visa mer
y / k = x

ekvation 2: y = k*x + m

flytta först över m:

y - m = k*x

sedan delar du båda sidorna med k

(y - m) / k = x

ekvation 3: y = m - k*x

flytta över m igen:

y - m = - k*x

sedan dela med -k

(y - m) / -k = x

eftersom man delar med minus i vänsterledet kan man göra det enkelt för sig och flytta upp minustecknet... för att vara övertydlig:

(y - m) / -1 * k = x

-1 * (y - m) / k = x

vilket gör att man får (minus * minus = plus)

(m - y) / k = x

jag vet inte riktigt om du blir klok på detta men.. ^^

Det sjuka är att nu fattar jag precis. Det är hur jur gött som helst. Någon kommer vara grym på matteprovet i morgon. Sopa banan och vi hejar på att det trillar in 5 poäng till i slutet av terminen. Hade inte suttit fel.
   Okej, det är bara ett prov. Men det kan vara ett avgörande prov. Det är det sista vanliga innan nationella. Woooh!

Godnatt

Kommentarer
Postat av: Annicka

Jag tror att det kommer att bli lika bra som alltid!!! Pussss mammma

2010-03-09 @ 08:31:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback